Kerkrestauratie 1964-1967 Kerkrestauratie 1964-1967
Door de aanbouw waren een paar trekbalken weggehaald, waardoor de muren naar buiten afweken. Ook was de kerk aan het verzakken omdat het veen door ontwatering was ingedroogd. Toen men onderzoek deed bij de fundamenten ontdekte men dat de kerk veel ouder was dan men had gedacht. Men besluit de kerk terug te brengen naar de toestand zoals die in 1640 was. De fundamenten worden verstevigd met 30.000 stenen en de zijbeuk wordt verwijderd. De preekstoel plaatste men niet terug. De grafstenen die onder de vloer lagen worden ingemetseld in de vloer (er zijn er meer gevonden maar die waren zo kapot dat ze niet meer te gebruiken waren). Er wordt een grote in stukken gebroken granieten steen gevonden die ook wordt ingemetseld. Waarschijnlijk heeft deze laatste gediend als fundament voor het altaar.
Onder de orgelgalerij hangt een bord waarop in het verleden werd gemaand niet op de grond te spugen. Men had toen wat meer problemen met het Nederlands want als u dit leest, hoop ik dat u het bevel niet opvolgt.

Bij de gedenksteen uit de zijvleugel hangt ook het portret van Jan van den Berg (1851-1936). Hij was 70 jaar koster en klokluider van de kerk. Het kerkbestuur zette een mooie marmeren steen op zijn graf. Als u van het parkeerterrein naar de kerk loopt, ziet u deze grafsteen aan uw linkerhand. Het portret is geschilderd door Jan Bakker, destijds leraar aan de Rietvlechtschool.

In 2007 hebben Steggerda, Vinkega, De Hoeve en Noordwolde weer een
combinatie gevormd en hebben opnieuw dezelfde predikant die nu in Steggerda woont.

foto`s restauratie